tirsdag 16. april 2013

Om å drive selv

Hadde jeg visst hvor mye jobb det blir hadde jeg kanskje ikke startet... ;-)

Jeg skulle jo bare drive en liten nettbutikk hadde jeg tenkt. Nå har jeg en Longarmmaskin i tillegg, uisolert uthus ble til quilteverksted, nettbutikklager fylte etterhvert masse plass i kjelleren, metervarer på gjesterommet. Nå er alt rlyttet til quilteverkstedet og snart skal jeg ha åpningstider som passer både dem som jobber dagtid eller kveld eller ikke.

Det spiser utrolig mye tid og enda mer penger å bygge opp lappevirksomhet helt fra null. Noen ganger savner jeg å ha skikkelig fri og savner å kunne sy til meg selv uten å tenke på om andre kunne like noe nok for å kjøpe stoffene av meg.
Og så er det jo mange nedturer, når det ikke kommer bestillinger, når jeg skal kjøpe inn varer og utvalget er SÅ stort og jeg kan bare bestille en brøkdel av alt jeg vil ha. Og når fakturaene hoper seg opp og ingenting skjer.

Men så er det disse dager hvor jeg ha fornøyde kunder, hvor jeg kan yte service og hovr jeg har tro på at alt blir bra og at dette er det jeg vil drive med. Jeg er klar over at det er vanskelig å få dette til å gå bra i en vanskelig bransje. Klar over at jeg ikke få noe særlig lønn, trenger bare å se på regnskapet til ASene som holder på. Men det gir meg noe å kunne endelig skaffe tilbudet jeg selv drømte om. Hvor jeg ikke måtte bestille hele tida i USA for å få tak i Jelly Rolls og Layer Cakes.

Og uten å drive selv hadde jeg aldri hatt motet til å kjøpe en Longarm eller å bygge ut uthuset. Som forøvrig er nesten ferdig og ser sånn ut:
Jeg måtte sy liftgardin fordi sola skinner hele ettermiddagen inn. Ikke bra for stoffpakkene i boks som står i hylla over kuttebordet. Plata ligger forøvrig på 2 Expedithyller uten topplater. Det står også bøkene og boks til quilteoppdrag (ledig for tiden) Metervarene er lett tilgjengelig og du støter mer eller mindre på det når du kommer inn. Men det gikk ikke annerledes å gjøre.

 I det ene hjørnet fikk jeg plass til trådvegger med sytilbehør, linjaler og mønstre, pluss plass i skapene til kontorpåfyll, strykejern og verktøy til maskina. Det er akkurat nok plass til å komme seg bak maskina hvis jeg må bytte tråd e.l.

I det motsatte hjørnet, ved siden av døra er det nytt utvidet uthus (jeg kjøpte først maskin og gikk så til kommunen for å be om utbyggingsmulighet pga størrelsen :-)). I høyre hylla er det 10" Layer Cake, jeg skal lage noe 'visningslommer' som henger på den tomme plassen der rett fram. Der sitter varmeovn, så jeg må passe meg litt.


Og på venstre siden er det alle Jelly Rolls og 5" og 6" Charm Packs. Det ser kanskje ikke mye ut, men det står i to rader. Og hyllene er planlagd at jeg kan stable 11 Charm Packs opp hverandre og setter en foran til visning :-). Og ja, det er veldig trang der, men i prinsippet er dette et verksted med lagerutsalg og ikke en butikk. :-) Sorteringen er tilpasset nettbutikken, men jeg vil at folk kan se og ta på stoffene hvis jeg har åpningstid.

Nå gjenstår det skilt, forbedret logo og det verste - å skrive pressemelding til lokalavisen. Den skal smake dem så godt og høres så spennende ut at dem kommer og besøker meg :-D Takknemlig for alt hjelp jeg :-)



2 kommentarer:

  1. Spennende og lese om oppstart av butikken og verkstedet! Håper det går greit. Lykke til!

    SvarSlett